橋本裕の日記
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2006年03月13日(月) 幻想に生きなさい

 石橋湛山は大正10年に「大日本主義の幻想」を書いて、早い時期から日本の軍国主義に警鐘をならした。徹底した合理主義者で、彼の平和主義は戦時中もぶれることはなかった。戦後は総理大臣になったが、病に倒れて2ケ月で辞職し、彼の理想を実現できなかったことは残念である。

 札付きの平和主義者といえば、私の脳裏に浮かぶのはバートランド・ラッセルだ。彼はイギリスの第一次大戦参戦に反対し、投獄されている。彼もまた「大英敵国の幻想」を批判し続けた。「天才の秘密」から引用しよう。

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How to become a man of genius

If there are among my readers any young men or women who aspire to become leaders of thought in their generation, I hope they will avoid certain errors into which I fell in youth for want of good advice.

When I wished to form an opinion upon a subject, I used to study it, weigh the arguments on different sides, and attempt to reach a balanced conclusion. I have since discovered that this is not the way to do things. A man of genius knows it all without the need of study; his opinions are pontifical and depend for their persuasiveness upon literary style rather than argument. It is necessary to be one-sided, since this facilitates the vehemence that is considered a proof of strength. It is essential to appeal to prejudices and passions of which men have begun to feel ashamed and to do this in the name of some new ineffable ethic. It is well to decry the slow and pettifogging minds which require evidence in order to reach conclusions. Above all, whatever is most ancient should be dished up as the very latest thing.

There is no novelty in this recipe for genius; it was practised by Carlyle in the time of our grandfathers, and by Nietzsche in the time of our fathers, and it has been practised in our own time by D. H. Lawrence. Lawrence is considered by his disciples to have enunciated all sorts of new wisdom about the relations of men and women; in actual fact he has gone back to advocating the domination of the male which one associates with the cave dwellers. Woman exists, in his philosophy, only as something soft and fat to rest the hero when he returns from his labours. Civilised societies have been learning to see something more than this in women; Lawrence will have nothing of civilisation. He scours the world for what is ancient and dark and loves the traces of Aztec cruelty in Mexico. Young men, who had been learning to behave, naturally read him with delight and go round practising cave-man stuff so far as the usages of polite society will permit.

One of the most important elements of success in becoming a man of genius is to learn the art of denunciation. You must always denounce in such a way that your reader thinks that it is the other fellow who is being denounced and not himself; in that case he will be impressed by your noble scorn, whereas if he thinks that it is himself that you are denouncing, he will consider that you are guilty of ill-bred peevishness. Carlyle remarked: 'The population of England is twenty millions, mostly fools.' Everybody who read this considered himself one of the exceptions, and therefore enjoyed the remark. You must not denounce well-defined classes, such as persons with more than a certain income, inhabitants of a certain area, or believers in some definite creed; for if you do this, some readers will know that your invective is directed against them. You must denounce persons whose emotions are atrophied, persons whose perceptions are limited, persons to whom only plodding study can reveal the truth, for we all know that these are other people, and we shall therefore view with sympathy your powerful diagnosis of the evils of the age.

Ignore fact and reason, live entirely in the world of your own fantastic and myth-producing passions; do this whole-heartedly and with conviction, and you will become one of the prophets of your age.

(読者の中で、当代の思想的指導者になりたいという大望をもし抱いている若者がおられたら、適切なアドバイスがなかったために私が若い頃陥ったある種の過ちをさけることを希望する。

 ある事柄(主題)に関して自分の意見をまとめたいと思った時、私はいつも、それについて調査・研究し、種々の議論について各方面から比較考量し、そうすることによってバランスのとれた(妥当な)結論に到達しようと試みてきた。しかし私はその後、このやり方はあまり適切ではないことに気づいた。天才は調査・研究の必要なしに、その事柄を理解する。彼の見解は(教皇のように)威厳があり、その説得力は論証よりも文学的スタイルによっている。意見は一方的である必要がある。なぜなら、意見の一方性は、強さの証拠と考えられる'激しさ'を助長するからである。民衆が恥かしさを感じ始めた(彼らの)偏見ないし感情に訴えかけ、またそれをいくらか新しい、口では言えない倫理の名のもとに行なうことは、不可欠である。結論に到達するためには証拠が必要だと考える、頭が鈍く屁理屈を言う精神(知性)をけなすのもよい。とりわけ、なんであれ、最古のものを最新の物として並べ立てられなければならない。

 天才になるためのこの処方箋に、新奇性は全然ない。これは、われわれの祖父の時代にカーライル(1785〜1881)によって、我々の父親の時代にニーチェ(1844〜1900)によって、そして現代の我々の時代にD.H.ロレンス(1885〜1930)によって、実際に使われた手である。ロレンスは、彼の信奉者(崇拝者)によって、男女の諸関係についての、あらゆる種類の、新しい知恵を体系的に述べたと考えられているが、事実はその逆であり、彼は(石器時代の)穴居人と結びついているあの男性支配の擁護(唱道)へと立ちもどったのである。彼の哲学によれば、女性は、労働からもどった英雄(勇士)を休息させるための、ある種の柔かく肥えたものとしてのみ存在する。文明社会は、女性にそれ以上の価値を認めることを学習してきたが、ロレンスは文明の価値をいっさい認めないだろう。彼は、古来の、正体不明なものを探しもとめて世界を駈けめぐり、メキシコでアズテカ人の残虐性の名残りを(見て)慈しむ。行動することを学び続けてきた若者たちは、当然ながら彼の作品=小説など)を喜びをもって読み、この種の穴居人の真似を、上流社会の慣習が許す範囲で実践する。

 天才になる(である)ための秘訣の最重要要素の一つは、告発の技術の習得である。あなた方は必ず、この告発対象になっているのは自分でなくて他人であると読者が考えるような仕方で告発をしなければならない。そうすれば、読者はあなたの高貴な軽蔑に深く感銘するだろうが、告発の対象が他ならぬ自分自身だと感じたと同時に、彼はあなたを育ちの悪い偏屈な人間だと非難するだろう。

 カーライルは言った、「イギリスの人口は二千万、その大部分は馬鹿者。」この科白を読む者はだれでも皆、自分はその例外者の中の一人だと決めこんで面白がる。諸君はまた明確に定義されうる集団、たとえば年収いくら以上の人々とか、ある特定地域の居住者とか、ある特定の教義の信奉者等々を告発してはならない。つまりその場合には一部の読者は必ずや、諸君の悪罵が自分に向けられていることを知るだろう。諸君はその情緒が萎(な)えた人々、視野が限られた連中、こつこつ勉強してはじめて真理を知りうるタイプの人々を告発しなければならない。つまり我々は皆、この種の人々が自分以外の連中だと知って、安心して諸君による現代の悪弊の強力な告発に共感するわけである。

 あえて事実と理性を無視し、あなた方自身の幻想的で神がかった情念の世界の中だけに生きなさい。確信をもって大まじめにこれを実践しなさい。そうすれば、あなた方は間違いなく時代の預言者の一人になれるだろう。)

http://www005.upp.so-net.ne.jp/russell/GENIUS.HTM

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 実証的で論理的な科学的知性を重んじる理知の人ラッセルの、カーライルやニーチェやロレンスに対する批判は痛烈である。私はカーライルやニーチェやロレンスのあの断定的な預言者のような名文句に陶酔するほうなので、冷徹なラッセルの言葉を常にその解毒剤としてかみしめるようにしている。


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